Mitä on PLE?

 Ajatuksia PLE:stä projektin alkaessa:

…Minä näkisin, että PLE on henkilön oma ”alusta,ympäristö”, johon hän kerään itselleen tärkeitä asioita erilaisilla sosiaalisen median välineillä. Ja liittää myös ns. alustaan oman verkostonsa (työharjoittelun edustajan, asiantuntijat)jolloin tulee mukaan myös dialogisuus/vuorovaikutuksellisuus. Hän voi kerätä opiskelun ajalta opintoihin liittyviä tehtäviä, videonpätkiä yms. Ja jatkaa alustan ylläpitoa vileä läpi työelämän, jolloin verkostot muuttuvat ehkä enemmänkin substanssiosaajiin. PLE:tä henkilö voi siis käyttää myös työnhaussa, mutta myös esim. työelämässä kehityskeskustelujen tukena.Jokainen PLE on yksilön näköinen, persoonallinen…

…Tosi hajanainen näkemys itselläni vielä tässä vaiheessa.  Se on siis jotakin ePortfolio-tyyppistä, mutta enemmän verkostoituvampaa ja avoimempaa. Sieltä näkee tiedon muodostusprosesseja eli miten opiskelija on tieto-taitoaan hankkinut, millaisten ihmisten ja asiantuntijoiden verkostoissa. Siellä tulisi olla myös urasuunnitelma eli mihin päin opiskelija on kulkemassa. Esim. jos opiskelija lähtee harjoittelujaksolle, niin harjoittelupaikan ohjaaja voisi etukäteen käydä tutustumassa opiskelijan ple:hen ja siihen mitä hän on jo oppinut ja mitkä tavoitteet hänellä nyt on. (Practise tree – idea) .He voisivat käydä keskustelua jo etukäteen. Opintojen loppuvaiheessa opiskelijan ple:stä löytyy hänen ”näyteportfolionsa”, jolla hän sitten hakee esim. työpaikkaa.  Jos vertaa esim. Moodleen, niin ple:ssa painottuisi juuri ne verkostot ja prosessit ja näkyväksi tekeminen. Moodlessahan on vain suljetut keskustelut ja tiedostot, jotka jäävät sinne, kun opiskelija lähtee oppilaitoksesta…

PLE -Henkilökohtainen oppimisympäristö /
”Tulevaisuuden avoin oppimisympäristö”

Oppimista tapahtuu eri tiloissa, ajassa, yhteisöissä, yrityksissä jne. Opiskelijoilla on erilaisia oppimis-, koulutus- ja työelämäkokemuksia. Kukin on jo aiemmin hankkinut jonkinlaista osaamista (harrastukset, työkokemus…) hänen aiemmissa oppimisympäristöissään. Oppimisympäristö on paikka tai yhteisö, jossa ihmisillä on käytössään erilaisia resursseja, joiden avulla he voivat oppia ymmärtämään erilaisia asioita ja kehittämään mielekkäitä ratkaisuja erilaisiin ongelmiin. PLE tekee nämä resurssit näkyviksi. Osaaminen, oppiminen ja ohjaus dokumentoidaan verkossa tarjolla olevia ohjelmia ja palveluja hyödyntäen (oma sivusto, profiili, sähköposti, kalenteri, dokumentit, tiedostot, kuvagalleria, omat kontaktit, blogit, wikit, verkostot…) Opiskelija itse määrittelee avoimuuden / käyttäjät.

Tulevaisuudessa oppimisympäristön käsite laajenee eri sidosryhmien ja yhteistyökumppaneiden, sekä työelämän kanssa yhteistoimintana tapahtuvaan oppimiseen ja ohjaukseen. Tämä edellyttää verkostoissa käytävää avointa, kehittävää vuoropuhelua opiskelijoiden, ohjaajien ja työelämän välillä.

PLE mahdollistaa vuoropuhelun ja yksilöllisen oppimisprosessin näkyvyyden verkossa monipuolisten ja joustavien ”työkalujen” ja verkostojen avulla elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti!….

Saas nähdä, miten määritelmät muuttuvat projektin edetessä…..

1.3.2011  Tänään innostuimme pohtimaan, mitä oman oppimisprosessin näkyväksi tekeminen ja haltuunotto oikein tarkoittaa.  Samoin pohdimme myös sitä, tuleeko opiskelijan sijoittaa kaikki mahdollinen opiskeluun liittyvä materiaali omaan ple:hensä. Totesimme, että opiskelija itse päättää, mitkä ovat ne keskeiset asiat, jotka kuvastavat hänen osaamisensa kehittymistä parhaiten.  Se, että opiskelija tekee opettajan antaman tehtävän, ei kerro mitään siitä, mitä oppija on oppinut tai mitä häneltä on jäänyt oppimatta, mitä uusia tavoitteita hänelle tehtävän tekemisen myötä nousi, saatikka sitä, miten hän aikoo soveltaa oppimaansa käytäntöön.

Tulimme siihen tulokseen, että on aivan sama minne opiskelija palauttaa tehtävänsä (esim. Moodleen), tärkeintä on, että hän raportoi oppimisensa tuloksista omaan henkilökohtaiseen oppimisympäristöönsä. Esim. terveysalalla: oppija on tehnyt aseptiikkaan liittyvän tehtävän, jonka jälkeen hän reflektoi oppimaansa ja raportoi sen omaan ple:hen. Seuraavan kerran, kun opiskelija on esim. harjoittelussa hänen tulee löytää sieltä tilanteita, joissa voi soveltaa teoriassa oppimaansa. SIITÄ MUODOSTUU OMAN OPPIMISEN JA AMMATILLISEN KASVUN PUNAINEN LANKA…. alla oleva kuva pyrkii kuvaamaan tätä prosessia…ja tästä jatketaan, kun jaksetaan

 

Teemu Valtosen esitys

Sakky 01042011 

PLE kevät2011

Palaute

PLE -Personal Learning Environment

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s