Uudet PeLE-opet

13.1.2011  Savonia-ammattikorkeakoulun terveysalan 24 opettajaa kokoontuivat perehtymään PLE-ideaan.

Kommenteissa  heidän ajatuksiaan PLE:stä eli henkilökohtaisesta oppimisympäristöstä koulutuspäivän alussa.

Opettajia pyydettiin pohtimaan PLE:tä seuraavien kysymysten avulla:

  • Mitä sinulle tulee mieleen, kun sinulle kerrotaan, että opiskelijat toteuttavat oman oppimisympäristönsä itse?
  • Millainen ympäristö voisi olla?
  • Mikä tekee ympäristöstä oppimisympäristön?
  • Miten luulet, että opiskelijan oppimisympäristö vaikuttaa normaaliin opetustyöhösi?

6 vastausta

  1. Yksilöllisyys tulee näkyvämmäksi, vastuutta jokaisen opiskelijan paneutumaan opiskeluun, joskus tarkoituksenmukaista olisi tehdä yhdessä työtä eikä korostettaisi niin paljon yksilöllisyyttä, individualismin lisääntyminen mahdollistuu ja näin egosentrisyys lisääntyy – haaste kouluttajille

    2. työryhmätyöskentelyn pitäisi olla mahdollista,
    selkeä jäsentely, struktuuri (sama kaikilla) toivottavaa, pelisäännöt oltava, joihibn on sitouduttava, villi ja vapaus johtaa sekasortoon

    3. raamittajana ops ja sen rakenne , yhteiset pelisäännöt, linkitykset valmiina, ammattillisessa koulutuksessa tulee viestinnässä käyttää ammattikieltä, aikataulutukset (näkyvissä) sovittava, jotta opettajan elämä ei olisi 24 h / vrk työtä

    4. kaikki kukat voivat kukkia, vaatii aikaa enemmän opettajalta palautteita annettaesssa, jos opiskelijat edellyttävät, että opetttaja on aina välittömästi kommentoimassa – ei tarkoituksenmukaista eli opettajan suunniteltava työnsä siten, että aikatauluttaa myös peletyöskentelyn,

  2. Opiskelijat tuovat oman kädenjälkensä oppimisympäristöön olipa sitten kyse fyysisestä, psyykkisestä tai tai vaikkapa sosiaalisesta ympäristöstä. Alkuun tulee sellainen ole, että jos ja kun opiskelija luo itse ympäristönsä, niin silloin oppiminenkin tapahtuu paljolti oppijan ehdoilla. Voiko ammattiin opittaessa kaikki oppiminen tapahtua siten? Mikä esimerkiksi plessä on opettajan tai jonkun toisen anataman herätteen, palautteen ja oppimisen suuntaamisen merkitys?

    Oppimisympäristö voi olla fyysinen vaikkapa simulaatiotila tai se voi olla verkkoympäristö, vaikkapa moodle. Oppimisympäristö voi olla myös tavallinen luokkahuone, jossa opitaan keskustellen.

    Ympäristöstä tekee oppimisympäristön se, että oppija ei ole siellä yksin vaan on vuorovaikutuksessa toisten oppijoiden ja opettajan kanssa. Opettajan asiantuntemus on merkityksellinen opiskelijan oppimisen ohjaamisessa. Jos ei ole ohjausta, oppiminen ei välttämättä etene oikeaan suuntaan tai se on yrityksellä ja erehdyksellä oppimista. Palautteen saaminen on tärkeää oppimisen vahvistamiseksi ja motivaation ylläpitämiseksi.

    Tuottaa opettajalle vaivaa perehtyä erilaisiin ympäristöihin. Usein virtuaalinen oppiminen vie enemmän aikaa, jos palautetta opiskelijoille annetaan yksilöllisesti ryhmäpalautteen sijaan. Verkko-oppimisessa on myös suuri vaara väärinymmärryksiin ja edelleen väärinymmärrysten setviminen on vaikeaa. Tämä koskee sekä kirjoittamalla ilmaisuun liittyviä väärinymmärryksiä että opittavan asian väärinymmärryksiä. Miten muuten opitaan ilmeiden ja eleiden vaikutus kommunikaatioon, mikä on erittäin tärkeä osa esimerkiksi terveysalan työtä.

  3. 1. Hyvä asia.Opiskelija pystyy itse tuottamaan opittavia asioita ja reflektoimaan niitä.Opiskelijoiden luovuus ja omat ideat tulevat esille. Pystyvät myös vertaisina vaihtamaan ajatuksia toisten opiskelijoiden kanssa.

    2. Ympäristö voisi olla inspiroiva, helppokäyttöinen, värikäs, sinne on kiva mennä, moninainen, mahdollistaa linkittämisen eri tiedostoihin, sisältää keskustelupalstat – chatin jne.

    3. Ympåristöllä on tavoite ja tarkoitus opiskelussa.
    Ympäristössä on selkeät paikat, jonne opiskelija tuottaa opiskelun tavoitteita, sisältöjä ja muuta materiaalia. Opettajalla on mahdollista seurata ja kommentoida, antaa palautetta opiskelijalle.

    4. Luulisi sen helpottavan opettajan työtä, koska opiskelija itse tuottaa opiskelun sisältöä. Opettajan rooli opetuksessa on oppimisprosessin ohjaaja. Opettaja on ikäänkuin valmentaja opiskelijalle eli kannustaa, rohkaisee ja antaa palautetta ja vaatii tuotosta ja ohjaa kohti tavoitetta opiskelussa.

  4. Opiskelija kokoaa oman henkilökohtaisen oppimisympäristön, johon sisältyvät kaikki oppimiseen ja opiskeluun liityvät tehtävät, arvioinnit,tavoitteet, materiaalit (mm.Powerpoint, linkit, portfoliot, hops).
    Avoin vai suljettu? Tarvittaessa linkki opettajille tai muille opiskelijoille tehtävän tms. katsomiseen/arviointiin. Voi olla ”blogimainen”.
    Oppimisympäristön vaatimuksia olisivat mm. vuorovaikutteisuus, arvioinnit, pohdinnat, avoimuuden kautta yhteisöllisyyden mahdollistaminen. Täytyy linkittyä hopsin lisäksi myös OPS:aan.
    Ei välttämättä muuta ratkaisevasti opettajan työtä. Välineet sekä oppimisen ohjaamisen rooli lisääntyy ja korvaa perinteistä lähiopetusta. Vastuu oppimisesta lisäänty opiskelijalla.

  5. Miten opettaja pysyy ajantasalla, jos jokainen opiskelija tekee oman oppimisympäristönsä. Ei ymmärretä, mitä se tarkoittaa, että opiskelijat tekevät oppimisympäristönsä itse? opetussuunnitelmat määräävät opetuksen sisällön, miten opiskelijat itse siittä muokkaavat oppimisympäristönsä?

    Emme ymmärrä, mitä käsitteellä ympäristö tarkoitetaan. Voisiko se olla esim moodleympäristö?
    Moodlea ollaan käytetty ja siihenkin tarvitaan vielä kokemusta ja uudeni oppimista. Miksi nyt tämä PELE? Vaatii kompetenssiä hallita useita ohjelmia, hyvä kun yhden oppisi.

    Opettaja ja opiskelijat yhdessä luovat ympäristöä, johon suunnitellaan oppimistehtävät ja ohjelmat yhdessä.

    Opetustyö muuttuu entistä enemmän tietokonepohjaiseksi etäopiskeluksi. Miten aika riittää, jos kaikilla opiskelijoilla on oma oppimisympäristö. Vaatii opettajalta nopeaa ja osaavaa ympäristön hallintaa. Opetus ei voi olla kokonaan tällaista verkossa tapahtuvaa, vaan tarvitaan lähiopetusta ja vuorovaikutustaitojen opettelua, joka on tärkeää hoitotyössä.

  6. 1.Sehän hienoa! Mutta pieni epäilykin, osaavatko opiskelijat hahmottaa opiskelun kokonaisuuden,Onko Pelessä koko koulutus vai jaksoja.

    Tekniikka onnistuu varmasti. Opiskelijat luultavasti kokevat tämän mailman omakseen. Viekö väline liikaa huomiota. Kuitenkin: tämä on luultavasti opiskleijalle luonteva työkalu. Opiskelijat tod.näk. keksivät tämän avulla uutta.

    Opettajat saattavat kokea tilanteen oudoksi, ainakin alusssa. Vaikea antaa opiskelijalle niin paljon vapaita käsiä toteutukseen (kontrollin tarve iskee!) ja tekniikan hallintakin saattaa olla opettajalle epävarmuutta tuovaa.

    Teknisesti yksinkertainen. Helppokäyttöinen. Kiinnostava. Muunneltavissa oleva. Helposti päivitettävissä. Tukee keskustelua ja yhteistoiminnallisuutta.

    Ympäristön pitäisi tukea myös ihmisten kohtaamiseen oppimista (huom. terveysala!) Siis jos olisi helppokäyttöisiä ja toimimivia viedeokeskustelumahdollisuuksia.

    Ympäristön pitäisi olla helposti kytkettävissä lähiopetuksen osaksi.

    Oppmisympäristö:
    Pitää löyttyä oppimisen elementit: tavoitteet, sisällöt, materiaalia, opetusta, ohjausta, opiskelijan työskentelyä sekä ryhmässä ja yksin, palautetta ja arviointia.
    Ympäristön pitää palvella nimenomaan oppimista.
    Täytyy olla myös oppimisen ja opiskelun kontrolloinnin mahdollisuus, myös vuorovaikutustapojen kontrollointia.
    Tietosuojan varmistaminen on olennaista.

    Ympäristön täytyy mahdollistaa opiskelu milloin tahansa. Sen täytyy ohjata opiskelijaa myös vastuunottoon.

    Hyvä ympäristö tukee luovaa ongelmanratkaisua, omaehtoista tiedonhakua ja tiedon muokkaamista.

    Hyvä oppimisympäristö tukee opiskelijoiden mahdollisuuksia hyödyntää toistensa osaamista ja verkottua laajemmaltikin, luoda kontakteja kansainvälisestikin.

    Pelkoja: yhä enemmän istutaan koneen äärellä, mikä ei ole pelkästään mukavaa.

    Lähikontaktien määrä ja henkilökohtainen vuorovaikutus vähenee.
    Työajat hämärtyvät.

    Etuja: verkko-opiskelu tukee nykyisten osaamistapojen omaksumista ja hyödyntämistä.
    Etätyön ohjaaminen on näin mahdollista monin eri tavoin.

    opiskelumenetelmät monipuolistuvat.

Jätä kommentti