Projektista

 PeLE-projekti on Itä-Suomen Lääninhallituksen ESR-rahoitteinen projekti (2008-2011)

Yhteistyötahot

Projekti toteutetaan yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun, Savon ammatti- ja aikuisopiston sekä Joensuun yliopiston kanssa. Mukaan tulevat yritykset määräytyvät projektin pilotointivaiheessa.

Keskeiset tavoitteet

Projektin keskeisenä tavoitteena on kehittää ja pilotoida henkilökohtaisia oppimisympäristöjä:

  • opetuksessa ja oppimisessa (Terveysala)
  • osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa (Savon ammatti- ja aikuisopisto)
  • yritysyhteistyössä opiskelijoiden projekteissa (Tekniikka)
  • valmistuvilla opiskelijoilla työnhaun apuvälineenä (Liiketalous)

Projektin loputtua meillä on:

Toimintamalli siitä, miten PLE:tä käytetään: miten se otetaan käyttöön,miten ”luodaan” tai ”rakennetaan”, miten sen avulla verkostoidutaan, miten se edistää oppimisen tavoitteiden asettamista ja niiden saavuttamista, miten opettajat käyttävät ja ohjaavat opiskelijoita PLE:n käytössä, miten työelämäyhteistö käynnistetään ja sitoutetaan opiskelijan PLE:hen.

Lisäksi näyttöä/tuloksia:

  • miten/millaisilla sovelluksilla PLE:tä toteutetaan/voidaan toteuttaa
  • miten PLE:tä käytetään osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa sekä aikuiskoulutuksen      henkilökohtaistamisessa
  • miten yritykset/työelämä on sitoutettu opiskelijoiden PLE:hen
  • miten PLE:tä käytetään opetus-oppimisprosessin osana/tukena
  • miten PLE:tä voidaan käyttää työnhaun välineenä
  • siitä, että PLE on tullut jäädäkseen
  • tutkimustuloksia siitä, miten PLE edistää yhteisöllistä oppimista ja oppimisprosessin hallintaa
  • koulutusmalli opettajille ja opiskelijoille, esim. niin, että opiskelujen alkaessa atk-opetuksessa opetetaan  Moodlen rinnalla samalla se, miten opiskelija alkaa luomaan omaa PLE:tä

Projektissa tullaan kokeilemaan  erilaisia sosiaalisen median tarjoamia palveluita, mutta ”Välineet ovat välineitä, nyt tarvitaan UUSIA TOIMINTAMALLEJA oppimisen organisoimiseen”

Projektin ohjausryhmä:

Hannele Karhunen(pj), rehtori, Savon ammatti- ja aikuisopisto (varajäsen Pirjo Peltola, Johtava rehtori, Savon ammatti- ja aikuisopisto)

Marja Kopeli, koulutus- ja kehittämispäällikkö, Savonia-amk (Varajäsen Maritta Pitkänen, koulutuspäällikkö, Savonia-amk)

Maija Suhonen, koulutus- ja kehittämispäällikkö, Savonia-amk

Aija Hietanen, PeLE-projektipäällikkö, Savonia-amk

Jari Kukkonen,  Itä-Suomen yliopisto, kasvatustieden tiedekunta

Juho Kauppinen, opiskelijajäsen, Kuopion Insinööriopiskelijat KINRA ry

Tuija Tuomela, EU-koordinaattori, Itä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto

PROJEKTIN SUUNNITTELURYHMÄ:

Aija Hietanen, (projektipäällikkö), Terveysala, Kuopio, Savonia-amk

Jukka Backlund, PeLE-projektisuunnittelija, PLE yritysyhteistyössä, Tekniikka, Savonia-amk

Marja-Riitta Kivi, PeLE-projektisuunnittelija, PLE työnhaussa, Liike, Savonia-amk

Anna-Leena Ruotsalainen, PeLE-projektisuunnittelija, PLE opettamisessa ja oppimisessa, terveysala, Kuopio, Savonia-amk

Marja-Leena Piitulainen, PeLE-projektisuunnittelija, PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa, Savon ammatti- ja aikuisopisto (Sakky)

OPETTAJAT

Pirkko Abdelhamid, Savonia-amk

Raimo Hätinen, Savonia-amk

Arja Kemiläinen, Savonia-amk

Marja-Riitta Kivi, Savonia-amk

Seija Kujala-Przeliorz, Savon ammatti- ja aikuisopisto

Hanna Kurkaa-Kaljunen, Savon ammatti- ja aikuisopisto

Petteri Muuruvirta, Savonia-amk

Ari Vuoti, Savonia-amk

Ykköstekijät: 120  pilottiopiskelijaa eri aloilta

3 vastausta

  1. PLE kiinnostaa, koska olemme täällä Varkaudessa aloittaneen yritysprojettien käytön kiinteenä osana opiskelua. Jokainen kone- ja tuotantotekniikan opiskelja toteuttava kolmena keväänä yrityksille projektit, joiden ohjeellinen laajuus on 10 op.

    Aloitinne projektit tänä keväänä ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa ja opiskelijat ovat tyytyväisiä ja innokkaita tekemään tulevinakin vuosina projekteja.

    Jatkossa, kun on kolmen vuosikurssin opiskelijoita tekemässä projekteja, niin tarvitaan jonkinlainen verkkoympäristö tukemaan opiskelua ja ohjausta. Olen kiinnostunut tutustumaan lähemmin PeLE-projektin tarjoamiin mahdollisuuksiin ja toisaalta kerron mielelläni kokemuksiani meillä toteteutetus tavasta hyödyntää projekteja osana oppimista.

    T: Eero Jaakkola
    Kone- ja tuotantotekniikan vastuuopettaja
    Tekniika, Varkaus

  2. Hei,

    Vedän MEDIPOLKU – Lääketieteellisen teknologian tuotekehityspolku nimistä ESR-projektia, jonka perusajatuksena on tehosta Savonia-amk:n, Kuopion yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan resurssien käyttöä ja toimintaa (ensisijaisesti) lääketieteellisten tuoteinnovaatioiden t&k-prosessin tehostamiseksi korkeakouluympäristössä. Projektin toteutus perustuu yhteiseen ongelmaan eli pilottiprojekteihin.

    Yksi konkreettinen tehostamistoimenpide projektissa voisi olla t&k-projektitoimintaan käytettävissä olevien opiskelijaresurssien tarkempi saatavuuden seuranta, josta olisi hyötyä uusia projekteja käynnistettäessä ja esim. projektitoiminnan kautta saatavien opintosuoritteiden tarjoamiseen opiskelijoille.

    Järjestelmä voisi olla mm. yhteisötyyppinen vrt. Facebook, yms palvelut ja siihen voisi ottaa piirteitä mm. peliteollisuuden käyttöliittymäpuolelta (tuttua opiskelijoille…). Käytännössä tämä tarkoittaisi esim. opintopisteiden määrän, harjoittelun ja suoritettujen kurssien perusteella tapahtuvaa ”hahmokehitystä” = ”Ei koodaushommia ennen kuin ohjelmoinnin perusteet kurssi on suoritettu”, ”tiiminvetäjän tehtävä avautuvat vasta kun on 200 op täynnä” jne. Myös ”roolivalinta” ominaisuus olisi hyvä juttu = ohjelmoija, elektroniikka-asiantuntija, tukihenkilö, muotoilija, mekaniikkasuunnittelija, markkinointitiimin vetäjä jne. Opintopisteiden ja ”palkan” lisäksi motivointitekijöinä voitaisiin käyttää esim. ”koodaa itsellesi iPod” tyylisiä kampanjoja = ei aiheuta juurikaan kustannuksia, mutta motivoi paremmin kuin esim. 100 e käteen usean tunnin työstä. Nämä alustavasti lähinnä ideatasolla, mutta mielestäni voisivat toimia jonkinlaisena motivaatiotekijänä kohderyhmä ajatellen ja helpottaisivat mm. resurssiseurantaa ja etenkin monialaisten opiskelijatiimien muodostamista projektitoiminnan tarpeisiin.

    Alkuvaiheessa järjestelmä voisi toimia vapaaehtoisuuden pohjalta (mainoskampanja) johon mm. ”pioneeriopiskelijat” voivat päivittää tietonsa (CV, kiinnostuksen kohteet, halukkuus työskennellä opintojen ohella jne. Myös opiskelijan ”tilin” aktivointi/deaktivointi olisi huomioitava, koska opiskelijoiden mahdollisuus tehdä projektihommia vaihtelee muun kuormituksen mukaan). Järjestelmä olisi suljettu amk:n ulkopuolisilta tahoilta. Opiskelijat voisivat hallinnoida omia tietojaan (Facebook, Googlen oheistoiminnot, Windows-Live palvelut) tyyliin ja opettajille ja projektihenkilöstölle olisi tarjolla laajempia kokonaisnäkymiä.

    Medipolku-projektissa on tarkoitus tehdä monialaista tuotekehitystyötä, joten järjestelmän olisi oltava tarjolla amk:n laajuisesti. Yksi projektin periaatteista on tehostaa olemassa olevien resurssien käyttöä, joten hyödynnettävän järjestelmän tulisi olla jokin yleisesti amk:n käytössä oleva sekä tuettu järjestelmä jonka ulkoasua ja sisältöä voidaan muokata ilman suurempaa byrokratiaa?

    Kommentteja/kritiikkiä itse ideasta, ja mahdollisia toteutusvaihtoehtoja? Välittäkää viestiä eteenpäin tarvittaessa.

    T:Timo Ollikainen
    Projektipäällikkö – Medipolku-projekti
    Savonia-amk, Teknologia- ja ympäristöala, Informaatiotekniikan kehitysyksikkö

  3. Kiitokset Eero ja Timo ajatuksista

    Osaltaan olen antanut jo Eerolle vastausta PLE yritysyhteistyössä -kategoriassa.

    Timon ideat ovat hyvät, ja mikäli oikein ymmärsin niistä, niin mikään ei todellakaan estä rakentamasta sellaista ”pilviteknologiaa” ja ympäristöä, johon opiskelija voi liittää oman PeLEnsä ja alkaa toimia aktiivisena toimijana myös T&K -puolella (SL saari). Opiskelijan henkilökohtainen ympäristö pitäisi nimittäin sisältää myös ”Practice Tree” -ajatusta ja tuoda siis esille ammatillisen kasvun nykyvaiheen ja tulevaisuuden suunnitelmat, entisen kasvupolun näyttämisen lisäksi. Näin ollen asiantuntijuuksien taso eri osaamisalueineen pitäisi näkyä opiskelijan omassa ympäristössä ja olla sieltä nopeasti tunnistettavissa ja tunnustettavissa.
    Pedagogit ja työntarjoajat voisivat siten helposti todentaa ja asemoida asiantuntijuuden tilan ja asettaa uudet haasteet ja ohjata opiskelijan jatkuvan kehittymisen tiellä eteenpäin.

    T. Tekniikan PLE-suunnittelija Jukka Backlund

Jätä kommentti