PLEn rakentaminen Tekniikan pilotissa


Kertauksena vielä kerran, että Savonia Tekniikan osuus PLEn pilotissa on opiskelijan ja Projektitoiminnan opetusjaksoihin integroitujen yritysyhteyksien hoitaminen opiskelijan oman henkilökohtaisen oppimisympäristön kautta (PLE).

Yritysyhteydet jo sinällään on haasteellinen ja todella antava ja mielenkiintoinen asia opiskelijoille ja myös oppilaitoksen henkilökunnalle. Onhan kysymyksessä toisaalta koulutuksien ajantasaisuudessa pysyminen yritysyhteyksien kautta ja toisaalta valmistuvan opiskelijan perehdytys ja jopa rekrytointi työelämään. Miten nämä sinällään erilaiset tavoitteet ja eri roolien tekemät asiat voidaan hoitaa opiskelijan henkilökohtaisesti hallitseman ympäristön kautta?

Nähdäkseni, todella helposti! Opiskelija luo omat yritysyhteyksien verkostonsa omaan PLEensä. Sieltä ne on kaikkien sinne sallittujen todennettavissa ja toimivat samalla referenssinä opiskelijan aktiivisista toimista. Toisaalta opiskelija vastaa ympäristöstään (PLE) ja on näin velvollinen sopimaan ja selvittämään yritykselle oman PLEnsä toiminnat, avoimuuden ja esim. tietoturvan ja huolehtimaan näistä sovitun mukaisesti. Todellista projektitoimintaa ja sen kokonaisvaltaista harjoittelua, todella oikeassa simulaatiossa, aitojen yritysyhteyksien kanssa. Oppimista siis parhaimmillaan.

Ohjelmistot ja ympäristöt

Opiskelijoiden mielestä tehtävän toteuttamiseen annetut kannettavat ohjelmistoineen ovat toimineet hyvin ja niiden toimintaan perehtyminen on ollut helppoa. Mitään ongelmia ei siis ole ollut.

Nyt viime lauantaina 19.9.2009 12 opiskelijaa ja 2 opettajaa perehdytettiin sosiaalisen median ympäristöihin hyvin nopealla introlla ja kirjauduttiin sitten yhdessä ja ohjattuna ning -ympäristöihin luoden jokaiselle se hänen oma ympäristö. Tässä kahden oppitunnin tehoiskussa ei ohjattu tarkoituksella mitään muuta rajoituksia ympäristöön, sillä silloinhan se ei ole ”jokaisen oma ympäristö”. Jätettiin myös avoimeksi se, miten kukin yksilö haluaa ympäristönsä lopulta koostuvan. Esimerkiksi käyttääkö hän oppimispäiväkirjansa toteuttamiseen ulkoista blogia vai esim. wikispacea tai jotain muuta esim. Qaikua vai käyttääkö hän vain omaa ning -ympäristöään, sillä sieltähän löytyy lähes kaikki toiminnot mitä tarvitsee kuten blogikin. Sovimme nyt alustavasti vain sen, että kaikki luovat ning -ympäristöt pohjalle ja verkostoidutaan ensin niiden kautta toisiimme, opiskellaan asioita ja toimintoja yhdessä kollaboratiivisesti toimien tämän ensimmäisen projektiopetusjakson aikana. Valmistaudutaan siten seuraavassa projektiopintojaksossa verkostoitumaan yrityksiin.

Tukevana ympäristönä aineistojen jaossa opiskelijoilla on ko. opintojakson moodle -ympäristö johon on lisätty PLE -suunnittelijan toimesta PLE -asioita ja muuta ohjaavaa informaatiota. Lisäksi oppilaitoksen sähköpostijärjestelmää käytetään viestinnän varmistamiseksi ennen varsinaisen PLE-verkoston syntymistä. Onhan opiskelijoilla runsaasti tehtävää omien ympäristöjen saamiseksi edes oman osaamisensa osalta ajan tasalle, sillä hehän ovat jo puolessa välissä opintojaan eli aloittaneet kolmannen vuosikurssinsa juuri tänä syksynä. Paljon on siis tehtävää, ennen kuin omasta ympäristöstä saadaan haluttua toimintaa hyötykäyttöön.

Opettajat ja opiskelijat velvoitettiin lisäksi kirjoittamaan tämä blogin omille sivuilleen tuntemuksia viikoittain asioiden etenemisestä. Niitä tässä nyt odotellaan.

Kirjoittajan Tekniikan PLE -suunnittelija Jukka Backlund

Jätä kommentti