Loppukommentointia yritysyhteyksistä by Jukka Backlund


On hienoa kokea työelämään taas täysillä palanneen aikuisopiskelijan kommentti, että puoli vuotta työn ohessa suoritettujen opintojen loppumisen ja opiskelijan valmistumisen jälkeen ja noin kaksi vuotta projektin aloittamisen jälkeen tämäkin yritys on mennyt sosiaaliseen mediaan. Kerrankin sitä tuntee olevan olleensa oikeassa vaikka yritysjohtaja kuinka vastusti. No aina ei tuo opiskelijan ja ohjaavien opettajien auktoriteetti ja kertomisen taito riitä vakuuttamaan pienyrityksen omistajajohtajaa, vaan hänen on saatava tieto omilta ystäviltään.

Kuinka paljon työ muuttuukaan, kun se laitetaan avoimesti tarjolle nettiin. Asiakkaiden palaute, heidän suorittama tuotekehitys on vain yksi elementti SoMen tuomista eduista. Suurempi etu saadaan siitä, että työtehtävät siirtyvät globaalisti sinne missä aurinko paistaa kulloinkin tai innokkaita hereillä olevia työntekijöitä riittää. Jos vain maailman valtioiden lait ja asetukset yhdenmukaistuisivat sellaisiksi, että välistävetäjät eivät pystyisi hyötymään riistomaapolitiikan keinoin. Valtioiden virkamiesten olisi siis keskityttävä verotuksen helppouteen, jotta maksajat eivät keskittyisi verojen kiertoon, niin kuin nykyään. Näin voitaisiin päästä kestävään kehitykseen kaikkialla.

Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen (PeLE) myötä saamme tietoa, näytteitä ja suosituksia osaajista ja netin kautta voimme heitä työllistää, olivat he missä päin maailmaa tahansa. Aito osaaminen korreloituu ja homma etenee silloinkin kun me nukumme.

PeLEn hyöty oppijan mielestä kasaantuu vähitellen, kun oppija koko elinaikaisen oppimisprosessinsa aikana hakee uusiin haasteisiin (oppilaitoksiin tai töihin) ja samalla kerää sinne omaa osaamistaan näytteille. Prosessi on siis elinikäinen.

Siis oikea PeLE toimii oppilaitoksen ja opiskelijan kannalta katsottuna todella monella tasolla: Opiskelijaksi hakeutumisvaiheessa (pääsykokeet poistuu tulevaisuudessa), oppimisen yksin ja yhteisöllisesti toteuttamisessa ja organisoinnissa, sekä oppimisen reflektoinnissa, opittujen tunnistamisessa ja tunnustamisessa (AHOT), harjoitteluun hakeutumisessa ja yhteyksien pidossa, työpaikkaa hakiessa valmistumisen yhteydessä ja jälkeen. Eikä kannata unohtaa myös valmistumisen jälkeistä verkottumista alumnitoimintaan, kanssaosaajiin ja omien tietojensa ja taitojensa päivittämiseen ja yläpitämiseen tämän verkottumisen kautta.

Tällä hetkellä henkilökohtainen työpanokseni suuntautuu jo iäkkäämpien aikuiskoulutuksessa olevien ja omaa osaamistaan uudistamassa olevien, asiantuntijoiden saamiseen samalla tasolle nuorten osaajien kanssa. Tämä digitaalinen kuilu onkin sitten suurta panosta vaativa asia tulevaisuudessa, jos todella aiomme pidentää työuria, niin miten saamme vanhemmat asiantuntijat näyttäytymään ulospäin samalla tavalla kuin nuoret osaajat näyttäytyvät omien PeLEn portofolioidensa kanssa. Vanhemmilla kun olisi niitä osaamisen näytteitä, kun vain ne saisi ja ennen kaikkea osaisi laittaa esille.

Tekniikan yritysyhteydet PeLE projektissa by Jukka Backlund, etu.suku(at)savonia.fi

 

Jätä kommentti