Vuosi on vierähtänyt – PLE elossa edelleen!


Tasan vuosi sitten – 1.11.11 – istuttiin PeLE-projektin päätösseminaarissa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Runsaan kolmen vuoden upea työ oli takana ja tyytyväiset tekijät lähtivät kukin omille teilleen edistämään henkilökohtaisten oppimisympäristöjen rakentamista. Minä, sosiaali- ja terveysalan edustajana voin kertoa, miten olemme Savonian terveysalalla Kuopiossa edistyneet, MUTTA toivon, että myös osatoteuttajat tulisivat kertomaan omat tarinansa tänne blogiin.

Savonian terveysalalla PLE-työskentely on jatkunut ja kasvanut projektin päättymisen jälkeen. Yksikössämme jokainen aloittava hoitotyön opiskelija luo itselleen PLE:n wordpress-blogiin. Blogiopetus tapahtuu heti alussa atk-tunneilla tai esim. hoitotyön opettajan opastuksella. Tämän jälkeen  opiskelijat alkavat rakentamaan omaa henkilökohtaista oppimisympäristöään. Toiset opiskelijat raportoivat blogiinsa kaiken oppimansa – sisällöt, reflektiot, harjoittelut jne. Toiset tekevät vain sen pakollisen, mikä on yhdessä terveysalalla sovittu: harjoittelut, lähtötasot ja tavoitteet tulee olla blogissa niin, että työelämän edustaja /opettajat voivat niitä kommentoida ja samalla seurata opiskelijoiden edistymistä. Työelämältä tullut palaute on pääsääntöisesti erittäin myönteistä ja suurin osa ohjaajista sanoo, ettei haluaisi enää siirtyä vanhaan käytäntöön (sähköpostit+liitetiedostot tai pahimmassa tapauksessa paperiset versiot).

Eniten ongelmia tai pikemminkin haasteita on aiheuttanut terveysalalle tärkeä salassapitovelvollisuus ja huolehtiminen siitä, että opiskelija ei bloginsa kautta tuo julkisuuteen vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia asioita. Opiskelijoita joudutaan muistuttamaan aika ajoin siitä, mitä blogiin saa kirjoittaa ja mitä ei. Lisäksi on sovittu, että terveysalan yksiköissä toteutuvan harjoittelun sivut tulee olla salasanalla suojattuja.  Vuoden aikana on luotu satoja blogeja ja harjoittelun ohjaus on siirtynyt käytännöllisesti katsoen kokonaan niihin.

Vielä on kuitenkin paljon tehtävää, jotta PLE:n idea eläisi täysin niinkuin projektissa suunniteltiin ja pilotoitiin. Mutta pikkuhiljaa mennään eteenpäin. Uskon, että oppilaitoksessamme alkava tablettitietokoneiden pilotointi edistää myös osaltaan PLE:n kehittymistä. Ensi vuoden alusta myös Iisalmen sote-alan yksikkö ottaa käyttöönsä PLE:t, alkaen aikuisopiskelijoista.  Laitan tähän esimerkiksi yhden opiskelijan PLE:n:  http://kaisapii.wordpress.com

Nyt jään odottelemaan tekstiä tänne, miten SAKKYN PLE perustutkinnoissa – projekti on edistynyt? Miten Petteri ja Riitta ovat vieneet PLE:tä eteenpäin liiketalouden yksikössä, entä Jukka tekniikassa? Kuulin myös, että Itä-Suomen yliopistossa on tekeillä väitöskirja PLE aikuisopiskelijoilla – osaisiko tutkijamme Teemu kertoa tästä jotain? Kirjoittakaa vastauksenne vaikka tämän artikkelin kommenttikenttään tuohon alapuolelle 🙂

 

Iloisesti – Aija Hietanen, projektipäälikkö

2 vastausta

  1. PeLE yritysyhteyksissä tykkää ajatuksesta ja kerää hieman tietoa ja palaa piakkoin asiaan. T. loisesti-i, Jukka Backlund

  2. Liiketalouden yksikön opiskelijat keskittyivät omissa PeLEissään urasuunnitteluun ja työnhakuun. Kaikki projektissa mukana olleet opiskelijat ovat valmistuneet ja työllistyneet tai kirjoittavat opinnäytteitään. Osa pele-ympäristöistä elää edelleen (esimerkiksi http://www.markokaartinen.net/).

    Projekti opetti sen, että rekrytointi muuttuu ja verkostot ja niiden näkyväksi tekeminen ovat entistä tärkeämpi osa työnhakuprosessia. Samalla se opetti, että verkostoa ei rakenneta hetkessä vaan se on pitkäjänteistä työtä ja oman netti-identiteetin rakentaminen on aloitettava heti opintojen alusta alkaen – tai vaikka jo ennen sitä.

    Liiketalouden yksikössä tehdään parhaillaan OPS-työtä ja uusi opetussuunnitelma tulee käyttöön syksyllä 2013. Pele-idea on silloin toivottavasti kirjattuna myös OPS-tasolle ja opiskelijat aloittavat pelensä rakentamisen heti opintojen alusta alkaen. Nyt peleily on vielä yksittäisten opettajien innokuuden varassa: opiskelijat voivat halutessaan raportoida ja reflektoida harjoittelunsa omassa blogissaan. Tätä mahdollisuutta käyttää yhä useampi opiskelija. Myös työnantajat ovat olleet tyytyväisiä saadessaan lukea harjoittelijoiden ajatuksia. Pele-ajatus on esillä myös opiskelijoiden urasuunnitteluun liittyvällä opintojaksolla.

    Olemme kokeilleet myös Twitteriä harjoitteluprosessin tukena. Kaikki opiskelijat eivät ole innokkaita tuottamaan pitkiä kirjallisia raportteja, mutta ovat sen sijaan hyvinkin tyytyväisiä mahdollisuudesta pohtia omaa oppimistaan ja harjoitteluaan pienin päivittäisin viestein. Harjoittelun ohjaajalle tämä on ollut avartava kokemus ja opiskelijan oppimisesta on saanut paljon paremman kuvan kuin perinteisen harjoitteludokumentin avulla. Ohjaussuhde opiskelijaan on pysynyt näin hyvinkin aktiivisena koko harjoittelun ajan.

    Vähitellen… pienin askelein,

    -Riitta-

Jätä kommentti