Mitä kuuluu Savonian PLE:lle v.2013?


Taas vierähti vuosi edellisestä postauksesta! Mutta näin PeLE-projektin vuosipäivänä on aina hyvä päivitellä ajan nopeaa vierimistä ja tietty samalla blogia 🙂

1.11.2011 vietettiin projektin päätösseminaaria. Edellisessä postauksessa (1.11.2012) kerrottiin vuoden 2012 tapahtumia ja nyt on siis vuoden 2013 päivitysten aika.

Mitä ne oikein puhuu, ettei projektit jää elämään ja jalkaudu osaksi organisaation toimintaa? Meille ainakin kuuluu hyvää. Tänä syksynä kaikki terveysalan aloittaneet opiskelijat loivat itselleen PLE:t wordpress-blogiin. Edelleenkin edellytämme opiskelijoilta vain harjoittelujaksojen raportoimista blogeissaan, mutta innostuneimmat kokoavat itselleen jo ihan oikeaa PLE:tä eli henkilökohtaista oppimisympäristöä ja ammatillisen kasvun portfoliota. Työelämä on mukana kaikkien opiskelijoiden blogeissa. Osa opiskelijoista haluaa julkaista myös opinnäytetyönsä blogissa.

Lisäksi opiskelijat ovat ottaneet käyttöön myös muita sosiaalisen median palveluita. Google Drive on yhä useamman opiskelijan työskentelypaikka, varsinkin ryhmätöissä. Samoin myös opettajilla. Tänä syksynä ensimmäisen kerran löytyi opiskelijaryhmiä, joista kaikki 100%:sti ovat facebookissa. Jokaisella ryhmällä on myös oma facebook-ryhmänsä. Niissä opettajat eivät ole mukana.

Pitkäkestoisissa täydennyskoulutuksissa ja oppisopimuskoulutuksissa on blogit ja googlen työkalut käytössä – näin myös työelämän edustajat päivittävät tietotaitonsa opetusteknologisissa ratkaisuissa.

Savonia-amk perusti oman wordpress-blogin palvelimelleen ja jatkossa sekä opiskelijat ja opettajat luovat bloginsa Savonian wordpressiin. Tosin se on vielä testikäytössä ja ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että jos itse saisin päättää, niin suosisin edelleen tätä hostattua versiota. Mutta…katsotaan, miten on käynyt, kun seuraavan kerran 1.11.2014 päivitän tätä blogia 🙂

Vuoden 2014 haasteena/tavoitteena voisi olla erilaisten kuratointityökalujen hyödyntämistä opiskelijoiden ja kollegoiden kanssa.

Ilolla,
projektipäällikkö, Aija

Jätä kommentti